Profesjonalna wymiana sprzęgła
Sprzęgło jest zespołem elementów, na które składa się tarcza sprzęgła, łożysko dociskowe, docisk oraz wysprzęglik hydrauliczny. Tarcza cierna naciskana jest przez tarczę dociskową do powierzchni koła zamachowego silnika. Tarcza sprzęgła sterowana jest łożyskiem oporowym i mieści się na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów. Ruch łożyska oporowego powstaje przez wciskanie i zwalnianie pedału sprzęgła przez kierującego pojazdem. Cały ten mechanizm pozwala na połączenie bądź rozłączenie napędu między skrzynią biegów a silnikiem. Dzięki temu możliwe jest płynne ruszenie pojazdem czy jego zatrzymania bez potrzeby gaszenia silnika.
Wraz z użytkowaniem samochodu, sprzęgło ulega zużyciu. Z biegiem czasu okładzina cierna tarczy wyciera się, co powoduje, że zaczyna się ślizgać i nie przenosić odpowiednio momentu obrotowego z silnika do kolejnego elementu zespołu napędowego. Okres przydatności sprzęgła w dużej mierze zależy od modelu samochodu, ale średnio wynosi mniej więcej od 60 do 100 tys. km. W przypadku wystąpienia trudności ze zmianą biegów, sytuacji gdy sprzęgło podczas przyspieszenia będzie się ślizgało czy też silnik będzie wkręcał się na wysokie obroty bez odpowiedniego wyniku rozpędzenia, zaleca się przegląd sprzęgła oraz układu napędowego. Poleca się również wymianę całego kompletu sprzęgła, a nie oddzielnie każdego z elementów układu.
Wymianę sprzęgła zaczyna się od rozmontowania skrzyni biegów. W przypadku samochodów z napędem na przednią oś, zawieszenie należy rozpiąć, a następnie wyjąć półosie napędowe. Z kolei w pojazdach napędzanych na tylną oś, koniecznie jest odłączenie wału napędowego, by wymontować skrzynię biegów. Kolejno odkręca się tarczę dociskową i zdejmuje tarczę sprzęgła.
Należy pamiętać, że w pojazdach, w których stosowany jest system hydrauliczny, wymianie podlega również wysprzęglik hydrauliczny. W przypadku samochodów posiadających dwumasowe koło zamachowe, istnieje potrzeba określenia stanu zużycia powierzchni koła zamachowego, gdyż eksploatowane jest ono w miarę użytkowania pojazdu. Po skończeniu wymiany, mechanik ma obowiązek sprawdzić odpowietrzenie układu hydraulicznego sterowania sprzęgłem. W celu zweryfikowania prawidłowości działania układu napędowego, dokonuje się także jazdy próbnej.
Jeśli szukają Państwo autoserwisu, który zajmie się profesjonalną naprawą i wymieni sprzęgło w samochodzie na terenie Warszawy serdecznie zachęcamy do skorzystania z naszych usług. Gwarantujemy pełne zadowolenie z wykonanych napraw, a to wszystko w bardzo konkurencyjnych cenach!