- 1863
- 0
Na rynku występuje spory wybór urządzeń umożliwiających obsługę innowacyjnych skomputeryzowanych samochodów. Obecnie dużo prościej pozyskać komputer diagnostyczny aniżeli umiejętności do posługiwania się nim. Kiedyś znaczny problem stanowił dostęp do odpowiedniego sprzętu diagnostycznego, natomiast aktualnie, z łatwością możemy znaleźć taki komputer na giełdach samochodowych bądź portalach aukcyjnych i to za niewielką cenę rzędu kilkudziesięciu złotych. Co musimy wiedzieć wykonując diagnostykę komputerową samochodu?
Solidnie wykonane urządzenia zgodnie ze standardem EOBD pozwalają na całkowicie bezpieczne użytkowanie. Podróbki pozbawione właściwego oprogramowania oraz pochodzące z niewiadomego źródła, mogą jedynie popsuć samochód. Również brak wiedzy na temat posługiwania się nimi, niewłaściwie kliknięcie może doprowadzić do pojawienia się usterki.
Niektóre, bardziej zaawansowane urządzenia, które oprócz odczytu pomiaru, pozwalają na zmianę parametrów sterowników, wymagają obsługi przez osoby doświadczone i nie nadają się do amatorskiego użytku.
Najtańsze skanery diagnostyczne umożliwiające jedynie odczyt kodów usterek zapisanych w pamięci sterownika silnika, można kupić za kilkadziesiąt złotych. Urządzenia są dopasowane do pojazdów zaopatrzonych w złącza diagnostyczne standardu EOBD. W Europie większa część pojazdów produkowanych od 2001 roku je posiada. Dla starszych samochodów wyposażonych w diagnostykę komputerową , wymagane są testery dla poszczególnych modeli.
Praca prostych, mniej skomplikowanych urządzeń polega na ukazaniu na wyświetlaczu jedynie kodu usterki. Chcąc dowiedzieć się co wyznaczony kod oznacza, należy porównać wartość z tabelami, które zawierają opisy kodów. Kłopotliwy jest fakt, że obecnie obowiązujący spis kodów dla standardu EOBD dotyczy blisko ponad 8500 pozycji. Ponadto obowiązuje aż 9 różnorodnych protokołów transmisji danych w zakresie tego standardu. Wadą tańszych urządzeń jest niestety brak możliwości obsługiwania wszystkich standardów.
Zaawansowane testery pozwalają nie tylko na odczyt kodu usterek, ale i również na badanie w czasie rzeczywistym parametrów pracy silnika i osprzętu pojazdu. Istnieje możliwość poznania niemal 1000 różnych wartości zależnie od rodzaju modelu samochodu, np. obroty silnika, parametry elektryczne osprzętu, temperatura konkretnych podzespołów czy chwilowe zużycie paliwa.
Obecnie na rynku występuje ogromny wybór urządzeń. Należy jednak ostrożnie wybierać tester, gdyż na aukcjach internetowych często występują nieuczciwi handlowcy, próbujący sprzedać podróbki z pirackim oprogramowaniem. Co więcej, sprzedaje się również interfejsy bez oprogramowania, o czym nic nie jest napomniane w opisie aukcji. Przed zakupem należy poprosić sprzedawcę o szczegółowy opis urządzenia i sprawdzić czy spełni nasze wymagania.
Nowoczesne skanery EOBD mogą służyć nie tylko do przeprowadzenia diagnostyki, a oprogramowanie PowerDyn (www.obd-2.de) oferuje bardzo przydatne funkcje. Jego cena to około 75 euro. Postępując zgodnie z instrukcjami, możemy uzyskać niewiarygodnie precyzyjne wyniki, praktycznie w ogóle nie odbiegające od tych, które otrzymuje się w hamowniach podwoziowych. Dane, które przesyłane są z sensorów pojazdu, wykorzystuje się do obliczenia mocy i momentu obrotowego silnika.
W celu prawidłowego działania programu, konieczne jest okablowanie EOBD i laptop. Proces pomiaru rozpoczyna się od podania danych na temat auta: współczynnik oporu aerodynamicznego, rozmiar opon, przełożenie skrzyni biegów. Ponadto należy podać relacje o panujących w trakcie przeprowadzania testu, warunków meteorologicznych. W dalszym ciągu przechodzimy do pokonania kilkakrotnie takiego samego odcinka drogi
Przeprowadziliśmy niewielki test, chcąc pokazać jak działa typowy skaner. Została odłączona jedna z wtyczek okablowania silnika. W układzie diagnostyki pokładowej na tablicy przyrządów pokazała się żółta kontrolka dotycząca błędu elektroniki silnika tzw. kontrolka MIL- Malfunction Indicator Lamp, układ zareagował prawidłowo. Kolejno do gniazda EOBD w samochodzie podłączono skaner diagnostyczny. Tester od razu podał informację, że występuje brak sygnału z czujnika położenia wałka rozrządu.
Menu programu pozwala również na bieżące sprawdzanie różnych parametrów pracy silnika, np. temperaturę cieczy chłodzącej, chwilowe zużycie paliwa, obroty silnika, czy nawet temperaturę powietrza. Przyłączenie testera nie oddziałuje na pracę sterownika, dlatego parametry możemy kontrolować nawet w podczas jazdy.
Jeżeli przed wizytą u mechanika sami chcemy sprawdzić jaka usterka wystąpiła w naszym samochodzie, możemy skorzystać z dostępnych na rynku testerów. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że do poprawnego odczytania informacji konieczne jest odpowiednie przygotowanie. Samodzielne, nieumiejętne przeprowadzanie modyfikacji ustawień sterowników, może niepomyślnie wpłynąć na działanie naszego pojazdu.
Diagnostyka komputerowa samochodu pozwala na szybkie zlokalizowanie usterek.
Napraw układ hamulcowy swojego samochodu w Automax Warszawa.
Coś stuka w zawieszeniu? Zleć nam naprawę!
Wymiana oleju i płynów eksploatacyjnych.
Odpowiednie opony zapewniają komfort i bezpieczeństwo.
Regularna wymiana układu rozrządu zapewnia prawidłowe funkcjonowanie pojazdu.
Sprzęgło w Twoim samochodzie nie działa tak jak należy?